Ingelill

Ingelill

lördag 21 december 2013

Barnvagn och graviditetsklåda

En läsare önskade få se vår nyinköpta barnvagn på bild. Det lovade jag visa. Färgen ändrade när vi väl fick se den. Eller rättare sagt var det tygkvalitéten som avgjorde. Vi hade tänkt oss en mörkgrå variant. Det blev den här som utgår från svart, "black denim". Ränderna är bruna. Stommen med stora hjul var min favorit som jag skådat ut redan länge. Trots våra delade åsikter fick jag den. Nu väntar jag på att få ta åkturer med vagnen:)



 
Graviditetsåkomman i form av en massa kliande på benen och armarna håller på att ta kål på mej. Det startade för cirka två veckor sen när jag var i vecka 31. Trots att jag kommer i säng i tid får jag ligga vaken och "klia, klia, klia"... Har atopisk hy och allergier sedan tidigare så jag är van att klia. Det här är i alla fall avskyvärt. Levervärden visade inte något avvikande. För det får jag vara nöjd. Råd och tips om vad som hjälper tages emot med tacksamhet! Har provat med olika salvor och olivolja. Det lindrar aningen men alltför lite.   

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Låter bekant med kliandet på armar och ben under graviditet. Hade så under perioder vid min tidigare graviditet, och även under denna graviditet. Har även atopisk hy sedan tidigare. Levervärden har också varit normala för mig, och har heller inte fått ngn direkt förklaring vad det kan bero på. Jobbar inom vården, och desificerings medlet för händerna gör kliandet värre. Tror själv att det beror på grav.hormoner. Det jag brukar göra är att helt lämna bort tvål och duchgel vid bad under perioderna då det är värre, även smörja in mig direkt efter dusch med vanlig Aqualan L basalva, lätt och snabbt absorberande. Funkar för mig! Hoppas du hittar ngn som fungerar mot din klåda! Lycka till med graviditeten! Hälsn. MS

lepplaxbo sa...

Ojj så snyggan vagn!! Man blir hejlt sjuk i ny, tå man rejj ha använd siin åt 3 st... men ha sku jo noo böv hald diverse år än om man kollar i bössn... :)
Hoppas do får bukt me kliasi dett! Annos vaar noo graviditetn lang...

Ingelill sa...

Tack för tipset! Har inte Aqualan hemma nu men försökte faktiskt "tvåla" in mej med salva/olja istället för tvål igårkväll...och jag hade en mycket behagligare natt:) Använder dock sedan en tid tillbaka bara olivtvål till kroppen för jag tål inte heller riktigt några starkt parfymerade duschtvålar. Det gäller att gilla läget och snällt vänta att bebisens ankomst skulle göra susen:)

Tack Linda, ny e alltjämt ny men he e ju så mytchi ana man ska födejl penga på...:)

Ika sa...

Om man vil ha na rein salvona/oljona så kan ja tips skeasmör (riktit feit) å kokosolja (he kan man använd ti allt). Vi använder kokosoljo myki på a:s beine å ibland sheasmör... Båda två hittas vi hälsobode... Hoppas du får na lindring fö besväre.
Oj va snyggan vagn ni har hitta! :)

Anonym sa...

Rekommenderar starkt kokosoljan. Vi använder den som salva till hela kroppen, gör egengjord tandkräm av den, till all matlagning ist för smör m.m.

http://friskareliv.blogspot.fi/2013/10/kokosolja-dess-fordelar-och.html.

Ingelill sa...

Tack, jag fick höra talas om kokosoljan på jobbet. Sedan dess är den i väl användning också hos oss:) Passar till en massa. Lyckligtvis har kliandet avtagit, var som värst i december...