Ingelill

Ingelill

fredag 18 maj 2012

Pepparnötter och ljusstakar

Grejade ihop en sats PEPPARNÖTTER till morgondagens auktionsdag vid vår gamla kära bykyrka. De behöver få in pengar för ett nytt värmesystem som redan är på plats. Kyrkan minns man ända ifrån liten. Den är så charmerande. Något som gör att det påtagligt känns att man bor i en by på landet. Pepparnötter är förövrigt något av det första favorit-bakverket jag började baka i barnaår. Härligt knapriga och goda!


Jag tog med mor på lopptorg häromdagen och till min stora förvåning var det hon som hittade den första skatten. Genast vi kom innanför dörren fann hon en länge sedan önskad saftpress. En sån som hon mindes att hennes mor hade. Kanske jag får sällskap flere gånger. Jag spanade redan på Juthbacka-marknaden efter ett par mässing-ljusstakar men fann inga jag ville ha. För ett tag sen när vi hälsade på vid Lufolk en lördagkväll fick jag ny lust att leta vidare. Det var så hemtrevligt med ljusstakar och levande ljus på fönsterbrädet. Med en värmande filt och trevligt sällskap fann jag glädjen i det enkla. Nu får jag mysa med egna ljusstakar!

Inga kommentarer: