Ingelill

Ingelill

fredag 10 januari 2014

Kärleken i äktenskapet



 
Jag gav som morgongåva till min make en enormt omtyckt och givande andaktsbok. Författare är Gary Chapman som skrivit böckerna om kärleksens fem språk. Andaktsboken Kärlekens språk innehåller ett kort bibelställe samt andakt och bön ämnad för varje dag i året. Pärmsidan berättar att det tar blott fem minuter varje dag. Den tiden borde vi ju alla ha. Vi var väldigt flitiga att läsa tillsammans i början. Nu sker det bara när nån av oss påminns om boken. Bör ta oss i kragen där.
 
För den som tidigare läst Kärlekens fem språk känns en del av innehållet bekant. De fem kärleksspråken är viktiga. En del mänskor tycker om gåvor, andra tjänster, en tredje gillar fysisk beröring. Tid tillsammans eller bekräftande ord kan upplevas mest kärleksfullt för en annan grupp individer. Det som fascinerar mej är att varma känslor föds av att vi visar varandra kärlek. Det lönar sej att älska. Andaktsboken ger omfattande exempel och lärdom i många vardagliga situationer i äktenskapet. Jag rekommenderar i hög grad denna bok för varje äktenskap. Låt oss hålla kärleken levande!
 

6 januari

Dela era önskningar

"Förlängd väntan tär på hjärtat,
uppfylld önskan är ett livets träd."
Ordspråksboken 13:12
 
De senaste dagarna har vi sett på hur man delar upplevelser och känslor. I dag vill jag tala om att dela önskningar. Misstaget att inte dela varandras önskningar är källan till många missförstånd och mycket frustration i en romantisk relation. Om du förväntar dej att din partner ska uppfylla dina outtalade önskningar begär du det omöjliga, och följden blir oundvikligen besvikelse. Om du vill att din partner ska göra något speciellt på till exempel din födelsedag, då ska du säga det. Förvänta dig inte att din partner ska kunna läsa dina tankar.
I ordspråksboken 13:12 presenterade kung Salomo en fin bild av uppfyllda och ouppfyllda önskningar. Inte alla våra dagliga  önskningar tär på hjärtat om de inte uppfylls, men tanken är att när goda, sunda önskningar uppfylls, kan glädje bli resultatet. Varför inte göra det för din partner? Och varför inte låta din partner göra det för dig?
Att låta din partner veta vad du vill är en viktig del av att visa vem du är. Många olika uttalanden avslöjar önskningar: Jag vill..., Jag önskar..., Vet du vad som skulle göra mig riktigt glad? eller Jag skulle vilja... Om du uttrycker dina önskningar får din partner en chans att tillgodose dem. Du kräver ingenting; du önskar. Du kan inte kontrollera din partners beslut. Du kan tydligt uttrycka vad du önskar. Det är ett steg mot förtrolighet.
 
Fader, hjälp mig vara öppnare i att visa mina önskningar.
Jag vill inte kräva något, utan jag vill visa mer av mig själv -
och det som står mig närmast hjärtat - för den jag älskar.
Välsigna vår relation när vi strävar efter att uppfylla varandras önskningar.

Inga kommentarer: