Ingelill

Ingelill

onsdag 1 februari 2012

Goda kakrecept

En bak-glad lepplaxbo bad mej lämna recept på kakorna jag skrev om i ett tidigare inlägg. Det vill jag gärna göra. Recepten påminner rätt mycket om varann. Min favorit är helt klart svärmors recept på succékaka. Den är kladdig och jättesöt! Jag vågar inte riktigt sätta så mkt socker som det står i receptet.

Succékaka

400 gr smör
6 dl socker
4 ägg
1 dl kakao
4 dl vetemjöl
2 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Smält smöret. Vispa socker och ägg.
Tillsätt smöret och de övriga ingredienserna.
Grädda i 175 grader 25-30 minuter.

Glasyr:
150 gr smör
1 1/2 dl socker
4 1/2 msk sirap
4 1/2 msk grädde
2 msk kakao

Rör ihop alla ingredienser i en kastrull
och låt koka ca 10-15 minuter.
Bred på kakan och strö över kokosflingor.


Choklad- och kolatårta
(2 satser till långpanna)

200 gr smör
3 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
1 dl kakao

Smält smöret. Vispa socker och ägg.
Rör ner de torra ingredienserna
och till sist det smältade smöret.
Grädda i 175 grader ca 25 minuter.

Kolakräm: (1 sats räcker)

1 1/2 dl vispgrädde
1 1/2 dl socker
1 1/2 msk sirap
100 gr mörkchoklad
75 gr smör

Blanda allt utom smöret. Koka ihop
tills det tjocknar ca 20-30 minuter.
Rör ner smöret - svalna och bred på kakan.

För den som inte vet vad man gör med de nygräddade kakorna kan jag citera budskapet på gamla salta nötter-påsen. Det var nånting i stil med: avnjut på tu man hand eller i gott sällskap:)

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter smaskens! Riktigt fin blogg har du. Lycka till med allt. Kramar till dej! Sue