Ingelill

Ingelill

tisdag 6 mars 2012

Mitt specialintresse

Jag har genom åren haft och har fortfarande ett egendomligt intresse för namn. Om jag bara får nys om ett nytt litet knyte som kommit till världen måste jag absolut få veta dess namn. Något av det bästa jag vet är att bläddra i namnböcker. Numera finns det också intressanta uppslagsverk på nätet. Namnens betydelse är enormt underhållande att läsa. Namn-favoriterna kan variera, men mina favoriter finns ofta upptecknade på en egen lista. Det låter förmodligen dumt i mångas öron, fattar inte varför det har blivit så fängslande för mej. Eventuellt brist på vardagliga bestyr.

Mina egna namn är Ingela Barbro Maria. Mamma hade sett en gullig liten Ingela och då ville hon ha en egen. Barbro är min gudmor och Maria ett släktnamn. Farfars mor hette Maria. Bloggnamnet då? Hade läst en bok om Maria, Jesu mor. I boken blev Maria kallad Marialill av sin trolovade Josef. Tänkte först använda Marialill eftersom jag också heter Maria. Slutligen blev det Ingelill. Känner mej rätt "lill" här hemma i vår mamma-pappa-barn familj. 


Två av mina namnböcker är presenter, en är från loppis och den fjärde är köpt på bokhandel. Lycklig är jag den dag jag får namngiva en egen liten guldklimp.

1 kommentar:

Mamsell Lufolk sa...

Kanski ett släktfejl tå storasyster har sama fejl. :)
Visst int et du had såde mang bok, måst kik i döm nästa gang ja kombe.